Součástí mediální gramotnosti jak dětí, tak dospělých, je znalost tzv. fake news a hoaxů. Internet, a zejména příspěvky na sociálních sítích, se těmito podvodnými a poplašnými zprávami jen hemží, tak jak je poznat a jak jim nepodlehnout?
Snaha masy ovlivnit, zmanipulovat a šokovat je odjakživa velmi silná a s rozšířením internetu to mají manipulátoři o mnoho snazší. Je proto potřeba uživatelům internetu zdůrazňovat, aby se vzdělávali v oblasti médií.
Platí stále pořekadlo, že lež má krátké nohy? Ano, pořád platí, a to i v případě lživých zpráv na internetu, bohužel však mnozí uživatelé internetu pravdu nezjišťují, takže lež neodhalí, ačkoli ji už odhalil někdo jiný před nimi. Internet je dobrým sluhou, můžete si mnoho informací, které se internetem šíří, ověřit, je ale potřeba tomu věnovat několik okamžiků.
Je dobré používat selský rozum a nevěřit všemu, co kdo říká a co se kde píše, nesdílet hned vše, co vám kdo pošle. Je zapotřebí rozlišovat weby/zdroje důvěryhodné a nedůvěryhodné. Seriózní média by se měla řídit etickými zásadami a zákonem, u nedůvěryhodných zdrojů toto rozhodně často neplatí. Abyste pomohli ostatním uživatelům, hlaste příspěvky se škodlivým obsahem, pokud je to tedy možné (například u mnoha aplikací či sociálních sítí ano) a upozorněte na to v komentáři.
Falešnou zprávu například odhalíte velmi snadno tak, že seriózní média o ní nepíšou. Oficiální média by proto měla velmi kriticky posuzovat všechny informace, které se k nim dostanou a které oni vyšlou do světa. Kdo má zájem, může na internetu najít mnoho webových stránek, které se tímto tématem zabývají, vyvracejí fake news, často řeší důvod vzniku těchto zpráv a rozkrývají zdroje.
Poplašné zprávy bývají velmi často podpořené videi či fotografiemi, jejichž původ je různý a s danou zprávou nemají často nic společného, jsou vytrženy z kontextu. Existují však stránky, které umí původ videí či fotografií najít.
Považujte za důležité hledání pravdy a tuto hodnotu sdílejte i se svými dětmi. Naučte je rozlišovat pravdu a lež, naučte je pracovat s předkládanými zprávami a ukažte jim, jak si mohou zprávy ověřovat. Veďte je tak, aby byly mediálně gramotné a svým chováním odpovídaly za to, co sdílí například na sociálních sítích. Podpořit by vás v tomto měla i škola, pokud ne, dejte učitelům podnět vy.